No. 24 (2019): Revista Conserva
Estudio de caso

A Multi analytical Perspective on the Productive Process of a Series of Golden Frames: "the Governors of the Kingdom of Chile"

Sara Chiostergi Picchio
Química para la conservación independiente
Fernanda Espinosa Ipinza
Bióloga ambiental independiente
Tomás Aguayo Alvarado
Químico independiente

Published 2024-12-09

Keywords

  • gilding,
  • analytical flow,
  • Governors of Chile series,
  • frames

How to Cite

A Multi analytical Perspective on the Productive Process of a Series of Golden Frames: "the Governors of the Kingdom of Chile". (2024). Revista Conserva, 24, 95-110. https://doi.org/10.70721/rc.n24.2019.7

Abstract

Golden surfaces are a special finish within the scope of the polychromy, in particular due to the metallic elements present. A study was carried out on the gilded surfaces within five frames of The Governors of the Kingdom of Chile series, to know aspects about both the execution technique and the materials used. Through the comparison and complementing of both non-invasive and invasive analysis, it was possible to observe the application of gilding methods and the application of different materials in areas of the frames. This raised the possibility of proposing a sequential battery of analysis methods applicable for the investigation of this type of work, which allows to optimize the quantity and treatment of the samples collected. Although there is no record of the production of these frames, the analysis results allowed to infer the possibility that they could have been mass-produced, applying the golden layers manually.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Archerio, J. (1999) [1849]. De Coloribus Diversis Modis Tractatur in Sequentibus, De diversis coloribus, (s. XIV), ("Manuscrito de Archerio"). En M.P. Merrifield, Medieval and Renaissance Treatises on the Arts of Painting (pp. 258-321). Nueva York, Estados Unidos: Dover.
  2. Bernstein, L.P. (2002). El oro, historia de una obsesión. Buenos Aires, Argentina: Editor S.A. Javier Vergara.
  3. Boccone, A. (2014). L’oro nell’antichitá: materiale, storia ed arte. Milán, Italia: Hoepli Editore.
  4. Cennini, C. (2009). Il libro dell’arte. Vicenza, Italia: Neri Pozza Editore.
  5. Colina Tejeda, L. de la. (2001). El oro en hoja: aplicación y tratamiento sobre soportes móviles tradicionales, muros y resinas. Tesis para optar al grado de doctora, Facultad de Bellas Artes, Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España. Recuperado de http:// bit.ly/2pPpfeV
  6. De Antonellis, G., Bergamaschi, G. y Riva, E. (1990). La storia dell’oro. Milán, Italia: Vallardi Industrie Grafiche.
  7. González-Alonso Martínez, E. (1997). Tratado del dorado, plateado y su policromía: tecnología, conservación y restauración. Valencia, España: Universidad Politécnica de Valencia.
  8. Gómez Pintado, A. (2008). El oro en el arte: materia y espíritu. Contribución a la restauración en el arte contemporáneo. Tesis para optar al grado de doctora, Facultad de Bellas Artes, Universidad del País Vasco, Bilbao, España.
  9. Hatchfield, P. y Newman, R. (1991). Ancient Egyptian Gilding Methods. En D. Bigelow (Ed.), Gilded Wood: Conservation and History (pp. 27-47). Connecticut: Estados Unidos: Sound View Press, Wooden Artifacts Group, American Institute for Conservation of Historic and Artistic Works.
  10. Hawthorne, J.G. y Smith, C.S. (1979). Theophilus. On Divers Arts. The Foremost Medieval Treatise on Painting, Glassmaking and Metalwork. Nueva York, Estados Unidos: Dover.
  11. Karraker, G.D. (2010). Looking at European Frames: A Guide to Terms, Styles and Techniques. Los Ángeles, Estados Unidos: Getty Publications.
  12. López Zamora, E. (2007). Estudio de los materiales y procedimientos del dorado a través de las fuentes literarias antiguas: aplicación de las decoraciones de pinturas castellanas sobre tabla. Tesis para optar al grado de doctora, Facultad de Bellas Artes, Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España. Recuperado de http://bit.ly/2q9ajIM
  13. Martínez Hurtado, S. (2002). El dorado. Técnicas, procedimientos y materiales. Ars Longa, (11), 137-142. Recuperado de http://bit.ly/2MeVgGd
  14. Ordóñez Goded, L. (2016). Acabados y dorado del mobiliario. De la teoría a la práctica. Tesis para optar al grado de doctora, Facultad de Geografía e Historia, Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España. Recuperado de http://bit.ly/2pfUks1
  15. Ortega y Gasset, J. (1967). Meditación del marco. La Plata, Argentina: Universidad Nacional de La Plata, FAHCE, Departamento de Filosofía.
  16. Palao, M. y Pérez, S. (2009). Los marcos de la colección Thyssen-Bornemisza. Adaptación a las nuevas exigencias expositivas. Criterios de intervención. En M.P. Timón (Ed.), El marco en España: historia, conservación y restauración (pp. 39-58). Madrid, España: Instituto del Patrimonio Cultural de España. Recuperado de http://bit.ly/2Mgvq4H
  17. Palomino de Castro y Velasco, A. (1947). El museo pictórico y escala óptica. Madrid, España: M. Aguilar Editor.
  18. Peña Otaegui, C. (1944). Santiago de siglo en siglo: comentario histórico e iconográfico de su formación y evolución en los cuatro siglos de su existencia. Santiago, Chile: Zig-Zag.
  19. Rizzo, L. (2005). Manuale per leggere una cornice. Storia dei telai d'autore e delle cornici d'arte. Roma, Italia: Edup.
  20. Timón, M.P. (2009). El marco como fuente de información histórica: precisiones acerca de la autoría de dos tipos de marcos españoles. En M.P. Timón (Ed.), El marco en España: historia, conservación y restauración (pp. 11-23). Madrid, España: Instituto del Patrimonio Cultural de España. Recuperado de http://bit.ly/2Mgvq4H
  21. Turner, J. (1996). The Dictionary of Art. Nueva York, Estados Unidos: Editorial Grove.
  22. Vicuña Mackenna, B. (1874). Álbum del Santa Lucia. Colección de las principales vistas, monumentos, jardines, estatuas i obras de arte de este paseo: dedicado a la Municipalidad de Santiago por su actual presidente Vicuña Mackenna. Santiago, Chile: Imprenta de la librería del Mercurio. Recuperado de http://bit. ly/32h277F
  23. Wachowiak, M.J. (2004). Efficient New Methods for Embedding Samples for Microscopy. Journal of the American Institute for Conservation, 43(3), 205-226. https://doi.org/10.2307/4129636